fredag den 8. februar 2013

H for Hva vil du gi?


Som de fleste af jer nok har opdaget laver jeg trælegetøj. Det er økologisk uden noget skidt, hvilket jeg selv synes er rigtig vigtigt når jeg køber legetøj til min søn. Og jeg vil derfor ikke kunne forsvare at bruge ikke-økologisk maling når jeg laver legetøj til andre børn.

Mit legetøj er jo håndlavet og det tager tid at lave hvert stykke legetøj. Jeg ville selv have svært ved at betale for det, hvis jeg var køberen.Og det er mange penge for et stykke legetøj, men samtidig er det meget lidt penge i forhold til arbejdstiden. Men kan det egentlig betale sig? Tænker jeg. Så nu vil jeg gerne høre hvad i mener. 

Bruger i gerne ekstra penge på legetøj, for så at få et godt og økologisk produkt? 
Gør det en forskel at produktet er håndlavet og derfor helt unikt?
Går i op i at det er legetøj i selv har lyst til at se på eller står den på plastik legetøj og kvantitet frem for kvalitet hjemme hos jer? 

Jeg hverken dømmer eller bliver (alt for) fornærmet. Vil bare gerne høre jeres mening. 


Læs mere om bloglegen her.

10 kommentarer:

  1. Hej.
    Jeg synes dine ting er SÅ fine og unikke ;) Jeg laver selv en del kunsthåndværk, som jeg prøver atsælge en gang imellem, og noget af det sværeste er at sætte pris på... Og jeg oplevet tit at folk ikke vil betale en særlig høj pris, for det er jo "bare" noget du sidder og laver... Jeg synes godt at man kan betale lidt ekstra for at få noget unikt, håndlavet og økologisk.
    Så det er bare at klø på og tro på dig selv...
    Hvis du har lyst kan du se nogle ugle dørstoppere jeg lige har lavet, på min blog...

    Mvh. Lusie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt lettere at sætte sig ind i det arbejde der ligger i det, når man også selv laver.
      Tak for sød kommentar : )

      Slet
  2. Jeg synes dit legetøj er rigtig fint!
    Jeg tror dog at det er svært at få dækket de reele "arbejdsomkostninger", særlig de mange, mange timer der må ligge bag, ved salg - for så skulle de vel koste en del hundrede kroner pr. stk? Jeg tror selv at jeg ville være villig til at betale det man giver for ligende ostheimer figurere - måske en anelse mere, det er det jeg som køber umiddelbart ville sammenligne det med.
    Held og lykke med salget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Du har helt ret, hvis prisen skulle passe til arbejdstimerne, ville de koste rigtig meget. Mine dyr bliver ofte sammenlignet med ostheimer, som laver rigtig fine dyr, men da mine jo er helt håndlavede og ikke blot malet i hånden, tager jeg lidt mere for dem. Men kun en smule : )

      Slet
  3. Jeg kan godt lide denne blogleg og jeg glæder mig hver dag til at læse dine indlæg med bogstaver - synes at det er spændende!
    Hvad angår køb af legetøj, så går vi efter børnenes ønsker, og det er faktisk svært at påvirke. De er i den alder, hvor de har nogen præferencer... Det bliver dog sjældent den billigste løsning...
    Men når jeg kigget på billeder af dine trædyr, tænker jeg på jeg ville gerne have hele sættet den gang børnene var helt små og puttede ting i munden :-) Det er da en udmærket gave f. Eks. Til barnedåb. Tror at der skal bare mere reklame til, så flere kender til dine produkter.
    Hvad angår priserne, så kender jeg det alt for godt selv - man bruger ufatteligt meget tid på at lave det, og så er markedsprisen noget, der ikke svarer til tidsforbrug... Tror ikke så meget på at der kan komme nogen rentabilitet i det, med mindre man supplerer med andre aktiviteter....
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak Elena! Du skriver da de sødeste kommentarer! : )
      Du har helt ret i at det ikke er noget man kan leve af og så er det bare noget med at komme ud og blive set at de rigtige mennesker.
      Og ja når de bliver lidt større, er det lidt sværere at bestemme hvad de skal lege med!

      Slet
  4. Jeg er helt vild med dine dyr:-) Min mands morfar lavede nogle der minder om dem, så vi har nogle stykker. De er jo godt nok fra før man blev så fokuseret på økologi. Jeg ved der ligger rigtig meget arbejde i dem. Jeg vil gerne give noget ekstra for at få noget der er godt. Dog inden for den grænse der hedder - hellere købe Schleich dyr end en pose billige plastik dyr. Skal jeg give mere, kan jeg ikke være med mere. Og får mig betyder det ikke voldsom meget om det er økologisk maling eller ej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit svar Mie. Schleich dyrene ligger i en noget mindre prisklasse end mit legetøj, men i forhold til at de er plastik, er de noget dyre.
      Masser af plastik og ikke-økologisk maling indholder skadelige stoffer der går fra legetøjet og over i kroppen når det leges med/holdes i hånden. Derfor synes jeg det er rigtig vigtigt med øko.

      Slet
    2. Man burde måske også gå op i det. Men ved bare også fra undersøgelser, at tingene skal være VIRKELIG lang tid i munden før det bliver skadelige, og det er jo sjældente tilfældet med legetøj. Og selvom man måske kan gøre nogle ting i maling økologiske, har jeg svært ved at tro på, at man kan lave sådanne ting FULDSTÆNDIG uden nogle former for skadelige stoffer. Lidt ligesom jeg tvivler på økologisk shampoo og økologisk honning:-)

      Slet
    3. Altså reglerne for hvornår man må kalde noget økologisk ikke så stramme som de måske burde, men der er nu også produkter der er helt økologiske/biodynamiske.
      Men man vælger jo selv hvor meget man synes det betyder : )

      Slet