søndag den 2. december 2012

Hej jul


Lørdag var vi til julebazar på Michael Skolen. Det er en af vores måske skoler til Bjørn og en af de steinerskoler jeg ikke rigtig kender. Det var en lidt lang gåtur fra bussen, men til gengæld er skolen virkelig fin og Bjørn løb rundt udenfor og legede en masse og blev dejligt beskidt.


Vi fik købt lidt lækkert på bazaren og spist dejlig øko mad.
Og så nåede jeg at få lavet en adventskrans til os. Det var jo lige sidste øjeblik med første søndag i advent i dag.


Da vi var inde få æbleskiver og gløgg, fandt Bjørn noget han kendte. 
Nemlig en af mormors lamper.
Mormor havde jo et firma i "gamle dage" og lavede trælegetøj og ting, som blandt andet mange steiner børnehaver har købt. 
Og her var loftet fyldt af mormors lamper og så var der denne væglampe, hvor Bjørn kunne nå kontakten. Så der blev tændt og slukket i et væk mens vi andre nød vores æbleskiver.


Adventskransen blev med bivoks lys som vi også købte på skolen.
Bivoks er rigtig sundt (modsat stearin) og dufter så skønt, så det var bestemt de ekstra penge værd.


Så er der blevet pyntet en smule op herhjemme.
Adventskransen står og pynter i vindueskarmen sammen med de tre små nisser, som mormor også har lavet fra flere år siden. 
Filtnissen har jeg lige hurtigt lavet og er ved at lave noget mere pynt af filt som vi kan hænge op.
De to nisse klemmer på Bjørns dørskilt, vandt han i fiskedammen på Michaelskolen.

Og så var der igen noget i hjemmeskoen i morges. 
Hjemme hos os kommer nissen nemlig på besøg i løbet af natten og lægger en lille gave i hjemmeskoen. I dag fik Bjørn en lille gris.


Og så er det jo rigtig blevet jul med sne i gaderne og i luften. 
Først var Bjørn lidt skeptisk, men sneen er hermed accepteret.

Så er det jul!

8 kommentarer:

  1. Sikke mange billeder i dit indlæg! :o) jeg kan godt lide din krans - smart med gul farve og så forestiller jeg mig hvordan det dufter... :o) Og så forstår man hvor du har al din kærlighed til træ fra ;o) Æblet falder ikke langt fra stammen, eller hvad? ;o) Skønne billeder af Bjørn - han er smart i den petroleum flyvedragt! :o) God 1. adventssøndag til jer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elena! Ja jeg har det ikke fra fremmede : )

      Slet
  2. Dejligt jule indlæg. Er det rigtigt at det er sundere at brænde bivokslys end stearinlys? Hvorfor? Jeg elsker også duften af dem, og hygger mig meget med at lave dem, så måske skulle jeg skifte over til kun bivoks.
    Og hvordan sætter du lysene fast på kransen? Jeg kæmper med at få mine til at stå lige

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bivoks er sunde da de renser luften og stearin gør sådan cirka det modsatte.
      Her er to hurtige links: http://www.senng.info/2/2012/04/bivoks-for-allergi.html
      http://www.okoliv.dk/hus-hjem/stearinlys-forurener-os/
      Jeg læste en rigtig god artikel om bivoks for nogle måneder siden, men kan ikke lige finde den.
      Bivoks koster jo en del mere, men jeg vil mene at det er pengene værd!
      Mine lys står heller ikke helt lige, men tricket er at stikke 2-3 små stænger fast under lyset, som stikker ned i adventskransen og holder lyset på plads.

      Slet
    2. Naturligvis! jeg har kun en stang i mine og det får dem ikke lige... og så er det nok lettere at sætte stænger i bivokslys...

      Slet
    3. Du skal bare varme stængerne, så smelter de lige igennem ; )

      Slet
  3. Årh det ser ud til at i havde en rigtig rigtig hyggelig 1. søndag i advent - og hvor heldigt at Bjørn accepterede sneen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja ellers ville det blive en noget lang vinter ; )

      Slet