mandag den 15. oktober 2012

Syltedag hos Maja Kirkegaard

I går var jeg til syltedag hos Maja Kirkegaard, forfatter til den altid aktuelle blog mkittekat.
Maja har en ph.d. i miljømedicin og er en af eksperterne fra Rebecca Perssons bog "Baby".
Jeg har skrevet om Rebecca Persson her.

Som medlem af Perssons Klub Sunde Børn (tjek Rebecca Persson linket for info), kan man blandt meget andet skrive til Majas brevkasse og få svar på spørgsmål om probiotika (mælkesyrebakterier), hormonforstyrrende stoffer i diverse produkter og meget andet. Der er også masser af nyttig info på hendes blog (se linket), som er yderst opdateret og som man kan læse om uden at være medlem af noget som helst.


Denne måneds tema i Klub Sunde Børn er netop skrevet af Maja Kirkegaard. Temaet hedder Sund familie med superfood til immunforsvaret! og indeholder masser af viden om pro -og prebiotika. Hvilken probiotika er bedst for hvem, hvor får man fat i det og hvad er det lige det gør godt for. Det er super interessant læsning!
Og så er der ligetil opskrifter på mælkesyregærede grøntager (sauerkraut) og ligeledes syrnede mælkeprodukter, som er superfood for tarmene. Især hvis man (som mange af os) en eller flere gange har været nødt til at tage antibiotika, er probiotika et rigtig vigtigt (og desværre for mange ukendt) middel til at få gang i tarmbakterierne igen, så immunforsvaret får en chance og vi ikke skal gå og være syge hele tiden.
Læs mere om temaet her.

I anledning af månedens tema, holdt Maja i går syltedag og jeg begav mig på en noget lang tur til (et stykke udenfor) Hillerød med bus og tog og bus igen. Verden er så stor når man ingen bil har. 
Fra busstoppestedet gik jeg den sidste 1 1/2 km til Majas hjem og selvom at jeg var lidt sen på den, nød jeg den lille vandretur ude på landet. 
Før manden og sønnen kom ind i mit liv vandrede jeg jo gennem (lidt af) verden og selvom at disse to mennesker i mit liv er det bedste der er sket mig, savner jeg også at være ude i verden med backpack og vabler og at vandre gennem alt slags vejr indtil mine ben ikke kan mere. 
At gå 1 1/2 km lidt udenfor Hillerød er selvfølgelig ikke det samme, men det bragte minder og følelsen af frihed tilbage.

Det var vist lige et sidespring, men det var en del af min skønne dag i går. 

Hjemme hos Maja blev der hakket kål og gulerødder i lange baner og så blev der ellers krammet.
Ja det lyder måske noget hyggeligt, men det var nu altså bare vores kål og gulerødder der blev krammet.
Maja har allerde lagt opskriften op på sin blog, så den kan du læse lige her.
Mit resultat ser sådan ud:


Nu skal den så stå i et mørkt skab i fire uger før den er klar til at komme på køl og til at blive smagt på.
Det er jo lang tid at vente, men sauerkraut er ventetiden værd.
Det er hjemmelavet sundhed på glas.
Så jeg takker Maja og de andre piger der var med for en skøn og lærerig dag. 
Nu kan jeg en ting mere!

2 kommentarer:

  1. Godt at det blev en god dag. Og så kan du vel lære kunsten videre til os andre ... eller producere til familien

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må lige se hvordan resultatet bliver om fire uger...
      Jeg tror det er en god ide hvis jeg lærer dig det og så kan du producere til familien : D

      Slet