søndag den 9. september 2012

Trædyr og kærlighed

Jeg kan simpelthen ikke forstå de mødre der siger at det er kedeligt at være på barsel. 
Jeg har gået hjemme med Bjørn i snart halvandet år nu og jeg har ikke kedet mig et eneste øjeblik.
En ting er det at opleve livet gennem sønnens øjne. Det fantastisk! 
At se ham vokse og lære nye ting. Det der med at være mor, man tror man forstår det før man bliver det, men det gør man ikke, for det er en følelse du ikke kender før den er der. 
Man kan ikke bare lige tage ud og rejse fire måneder når man har b(j)ørn, men den oplevelse det er at være nogens mor (eller far) er bare så meget mere værd end den frihed man har givet afkald på.
Jeg troede altid at frihed var mere værd end kærlighed.
Nu ved jeg bedre. 



Nå men det er slet ikke det jeg havde tænkt mig at skrive om, men blot om hvor travlt jeg synes at jeg har og hvor mange projekter jeg arbejder på hele tiden. Jeg aner ikke hvordan jeg skal nå det hele og da slet ikke når jeg på et tidspunkt skal ud i den virkelige verden igen.
Så jeg forstår det altså ikke når man sidder derhjemme og keder sig. Tænk engang ikke at have nogle interesser. Tænk sig bare at have (være?) sit arbejde.

Jeg har ikke været så meget herinde i blogland på det sidste, for når jeg en sjælden gang imellem får lov til at sætte mig ned ved computerens varme skær i ro og fred, bliver deres skrevet skrevet skrevet. 
Jeg er nemlig i gang med et noget omfattende børnebogsprojekt.
Mere om det når det er blevet til lidt mere.


Og så er der jo også alt det andet. 
Her er der trædyr in the making. 
Bjørnesønnen og jeg har nemlig lige været hjemme hos mormor. 
Det er der jeg saver dyrene ud og grovsliber dem. 
Det tager tusind år sådan cirka, men nu har jeg fået lidt med hjem som jeg kan arbejde videre på.
De første fire er slebet og malet. De skal bare tegnes op og lakeres.
Til de forrige har jeg brugt bivoks, men nu har jeg fået købt økologisk lak, så det skal prøves af om det fungerer. Det holder i hvert fald bedre end bivoks.
Om det bliver det ene eller det andet, så bliver det i hvert fald økologisk og det samme er malingen.
Så der kan leges med god samvittighed.


Ja, så skal der slibes igen! 


5 kommentarer:

  1. Kære Anna
    Jeg er vild med dine dyr og glæder mig til man kan købe dem - for det kommer man til at kunne ik´?

    Og så det andet, om barsel. Tja. Jeg er selv vokset op med en mor der gik hjemme, så på den måde har jeg lært at det var det "rigtige" at gøre. Da jeg så selv fik b(j)ørn (ja det hedder min ældste også) gik det op for mig at jeg bare ikke trives med at gå hjemme. Jeg elsker mine børn og at være mor, men jeg duer ikke til at gå hjemme. Det har faktisk taget mig mange år at forlige mig med dette. Derfor kan jeg også mærke at det rammer mig, når du skriver om hvor meget du nyder det. Hvor ville jeg gerne have kunnet nyde mine tre barsler... men nej. Jeg arbejder nu 32 timer, et sted der er super fleksibelt, jeg kan også arbejde hjemmefra og en del af timerne ligger om aftenen og i weekenden. På den måde kan jeg hente tidligt og deltage i det sociale liv i alle mine ungers hverdag. Mine børn kommer i første række og jeg kæmper for deres trivsel, men med til den hører også at de har en glad mor, som har lyst til at lege og opdage verden sammen med dem, og det kan jeg altså bedst, når jeg også går på arbejde.
    Pyha det blev godt nok langt – håber det er ok – men du ramte virkelig en øm tå der!
    Mange hilsner… og fortsæt endelig med at nyde din søn alt det du kan.
    Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Signe,
      Tak for dit fine svar. Jeg håber ikke at du har taget indlægget negativt, for det er bestemt ikke ment sådan. Jeg fik blandet lidt mange ting ind i det, men sådan helt enkelt mente jeg blot at jeg ikke kan forstille mig ikke at have en masse kreative hobbyer.
      Men det betyder selvfølgelig ikke at alle andre skal have det på samme måde. Jeg synes heller ikke at alle skal være hjemmegående husmødre der strikker og syer eller at man ikke må kede sig med sin nyfødte som ikke kan særligt meget andet end at spise og sove.
      Og så synes jeg at du er super heldig at du har et fleksibelt job og tre skønne unger og ikke mindst at en af dem er en Bjørn. Det er fantastisk når man har et arbejde man er glad for, for det er jo netop en kæmpe del af ens liv. Men for mig er det også vigtigt at arbejdet ikke er det eneste jeg har.

      Jeg er rigtig glad for at du kan lide mine dyr. Man kommer selvfølgelig til at kunne købe dem når vi om forhåbentlig ikke alt for længe får gang i butikken inde i byen og så kommer man også til at kunne købe dem gennem min blog så man ikke skal bo i kbh for at kunne få fat i dem.
      Og hvis du kan holde på en hemmelighed, kommer der også en lille giveaway om et par uger : )

      Slet
    2. Kære Anna
      Jeg blev vist revet lidt med da jeg skrev...og så handler det vel også om at jeg er lidt misundelig på jer der har evnen til at nyde at gå hjemme. Og er man så heldig at få et barn, hvor man kan være kreativ mens man er på barsel, så er det et kæmpe plus. Sådan var min Freja også, men Johannes meget langt fra.
      Det lyder så spændende med jeres butik - og hvor er det fedt at det er ved at lykkes for jer. Glæder mig til at besøge den... og glæder mig til den hemmelige giveaway ;-)

      Slet
  2. Hej Anna,
    har lige fundet din dejlige blog og sikke nogle fine dyr - dem er jeg hel vild med - imponerende at du kan save dem ud!

    Mht. at være hjemmegående er det ikke noget jeg egner mig til. Jeg elsker at være sammen med mine børn og jeg har masser af interesser...især at være kreativ, men min Carla på et år, er sådan et barn, der det sidste lange stykke tid har sovet ca. 45 minutter i løbet af en hel dag = det var den tid jeg kunne bruge på "mig selv"/at være kreativ. Når Carla er vågen er der fart over feltet - hun kravler op på alting, tager alt i munden, så det går ikke rigtig at jeg sidder og fordyber mig ved symaskinen imens hun er på vej op på møblerne:-) Jeg har virkelig respekt for dem der synes der er indhold nok i at passe hjem og barn, men jeg tror også det kommer an på hvilket barn man har - i min anden barsel er det meste af tiden blevet brugt på at stimulere Carla, vaske tøj, rydde op, gøre rent og lave mad og det er ikke det, der giver mening for mig. Havde jeg haft et barn, der sov 3 timer om dagen, ville jeg sikkert have set anderledes på det, for så havde der været mere tid til de ting, der stimulerer mig. Håber mit indlæg giver mening.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina, tak for din kommentar. Din Carla lyder lige som min Bjørn. Der er helt vildt gang i ham hele tiden og han sover ikke længe når man endelig har fået ham til at falde i søvn. Så jeg har heller ikke meget tid for mig selv, men ofte er han med til det jeg laver (i det omfang han nu kan).
      For mig har det at gå på arbejde altid været noget man var nødt til for at få tid og råd til de ting man rent faktisk har lyst til at bruge sin tid på. Også før jeg fik Bjørn.

      Slet