fredag den 24. august 2012

Rebecca Persson? Ja tak!

Om det var Helsemarie eller Naturebaby der solgte mig bogen kan jeg ikke huske, men jeg købte den i løbet af min graviditet og det er jo evigheder siden. Min lille søn er snart halvandet år gammel, men tiden før han fandtes er så fjern, for det synes så umuligt at han ikke var her. Det kunne lige så godt have været 10 eller 20 år siden.
Men jeg købte Rebecca Perssons bog Baby dengang og hov der var da pludselig meget ellers så sunde og økologiske mor her (eller kommende mor dengang) ikke vidste.


Hvis der skulle være nogen tvivl om det, vil jeg lige fortælle at hverken Rebecca Persson eller nogen andre har bedt mig om at lave dette indlæg. Det er helt af egen fri vilje (og lyst).
Dog har jeg kontaktet Persson i denne forbindelse (da jeg ville høre omkring brug af hendes billeder) og hun gav mig sin velsignelse til at bringe en af hendes opskrifter her i indlægget. Det kommer vil til.

Bogen gennemgår blandt andet meget fint babyudstyr og tøj. Hvad er sundt og hvad er ikke? Hvorfor og hvor kan man få fat i det?
Hvad gemmer der sig egentlig i vores (ikke-økologiske) tøj? Puha det er ikke køn læsning!
Og så er der masser af powerfood snak. Den slags kan man godt blive lidt forvirret over hvis man ikke er inde i det, men ikke her, for Persson fortæller dig lige netop hvad det er, hvorfor det er sundt og hvor du får fat i det. Fx. bruger vi (nu) ofte brændenældemel, som man let og billigt kan få hos helsemarie, en af de rigtig gode netshops i økoland.


Og så er der den store guide jeg har brugt virkelig meget det første år af Bjørns liv. Og den er let at slå op i, så jeg bruger den stadig engang imellem når jeg lige er i tvivl om noget.
Den hedder Byg din baby og er delt op i måneder. Den første del hedder 0-3 mdr. Her handler det om amning og MME og her fortæller Persson blandt andet også om probiotika.
Probiotika er mælkesyrebakterier, som er rigtig gode for tarmene og vigtige for hele kroppen, både for baby, barn og voksne. Både Bjørn og jeg tager det. Det findes billigst her.

Næste del af bogen hedder så 4-5 mdr. Er det tid til at indføre rigtig mad nu eller er det bedre at vente lidt endnu? Hvad kan man lade baby smage så tidligt og hvordan?
Fra kapitlerne 6 mdr og op til 1 år, er der beskrevet hvilket mad der er godt at lade baby smage nu, hvilke kosttilskud din baby har brug for, hvor længe skal man blive ved at amme og meget meget mere.

Så er der komælks spørgsmålet. Er det godt eller skidt for baby at få komælk? Det er der mange delte meninger om, men den sag har Persson klaret så flot i sin bog: Hvis du giver dit barn komælk, er det bedst at gøre det sådan og hvis du ikke giver dit barn komælk, så skal du sørge for sådan og sådan. Let og overskueligt beskrevet.
Der er endda også et lille kapitel for os vegetarer. Men hele bogen er super god om man så spiser kød eller ej.
Især opskrifterne i næste kapitel, har vi stadig stor glæde af. De er ligeledes delt op, så de starter fra 5 mdr. og fortsætter opefter.
Der er fx. mandelcreme fra 7 mdr., sesam-mandel-drik fra 8 mdr. (stort hit her!), Mirjams mandelklatkager fra 9 mdr. har vi lavet et utal af gange og jeg har også nævnt dem før her på bloggen. Og så er mandelmuffins fra 10 mdr. et klart hit både hos små og store.
Der er mange flere påskrifter end de nævnte og der er meget mere forskelligt info i bogen end jeg har fået med her.

Rebecca Persson har også startet noget der hedder Klub Sunde Børn. Det er en online klub med masser af fordele. Læs om dem i linket.
Jeg har længe haft lyst til at melde mig ind, men vi har jo ikke det store at gøre med hjemme hos os og får man egentlig noget ud af det 87 kr (mener jeg det er) om måneden?
Da er det så smart at man får den første måned gratis. Så kan man se hvad det er og vælge at smutte igen hvis det ikke lige var noget.
Så jeg endte alligevel med at melde mig ind sidste måned. Da var fik jeg et flot e-hæfte kaldet Den lille grønne til hus og hjem og heri kan du finde alt til hjemmet. Hvad er det bedste til hjemmet og hvor finder du det. Alt fra køkkenrulle, til tv, vatpinde, kuglepenne, støvsuger og alt det andet man nu har i sit hjem.

Som medlem af Klub Sunde Børn, bliver man også budt velkommen i Rebecca Perssons eget debatforum. Her kan man spørge Rebecca PerssonMaja Kirkegaard og Pia Hern til råds når man lige er i tvivl om noget og så kan man selvfølgelig også "snakke" med de andre medlemmer derinde.


Denne måned fik vi heldige medlemmer Perssons nye e-bog Sund mad i kassen, med masser af lækre opskrifter. De er lette at lave og lette at tage med. Vores ynglings (af det vi har prøvet indtil videre) er Perssons barbieboller (rødbedeboller) og brændenældekiks med banan. Sidstnævnte er sønnen helt pjattet med og så er de super sunde. Her får du opskriften:


 BRÆNDENÆLDEKIKS MED BANAN
Brændenælde er en rigtig superfood, fuld af vigtige mineraler, især jern og calcium, som dit barn har rigtig meget brug for. Brændenældemel kan købes i din lokale helsekost eller hos for eksempel helsemarie.dk. Du kan også sagtens bruge knust, tørret brændenælde.

EN PLADEFULD
  • ∙  100 g solsikkekerner
  • ∙  100 g rugmel
  • ∙  100 g fint speltmel
  • ∙  2 tsk. brændenældemel
  • ∙  1 tsk. fint sten-, hav-, Læsø Syde- eller
    himalayasalt
  • ∙  2 modne bananer
  • ∙  100 g koldpresset kokosolie
SÅDAN GØR DU
Mal solsikkekernerne til mel i en blender eller kaffemølle.
Bland solsikkemelet med det øvrige mel og salt.
Mos bananerne grundigt med en gaffel, og rør dem sammen med melet.
Tilsæt kokosolien, og saml dejen med fingrene.
Lad dejen hvile 1⁄2 time i køleskabet.
Rul dejen så tyndt ud som muligt på et
stykke bagepapir.
Skær dejen ud i passende stykker.
Bag ved 200 grader i ca. 15 minutter.
Lad kiksene afkøle helt, og put dem i en
dåse.

REBECCAS FIF Hvis du ikke kan blende eller kværne solsikkekerner, kan du hakke dem så fint som muligt. Erstatter du brænde- nældemelet med kanel, har du nogle dejlige kanelkiks! Du kan også udstikke dejen med sjove forme, det vil dit barn sikkert elske at være med til. 


5 kommentarer:

  1. Helt vildt imponeret!.. Læste kun halvdelen, og nu skal vi spise - så gemmer jeg resten til i aften. Glæder mig! :o)

    SvarSlet
  2. Tror at jeg skal have fat i denne bog, og nu har tjekket om den findes på biblioteket. De har 3 eksemplarer og ingen reserveringer! Jeg er vist bagud og har aldrig hørt om hende før... Dumt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Så var det heldigt du gad læse dig gennem hele mit indlæg ; )
      Du må endelig opdatere når du har kigget i bogen!

      Slet
  3. Fantastik bog. Kan også kun anbefale den til ALLE gravide og folk med børn. Lånte den selv på biblioteket først, men var selvfølgelig nødt til at eje den. Den skulle have heddet baby-biblen :-)

    SvarSlet