onsdag den 4. juli 2012

DIY en 1. klasses kat


På min mors skole laver de denne kat i 1. klasse. Deres er dog ikke helt så onde at se på som denne skumle type. 
Her kan du se hvordan man gør: 


Strik først to kvadrater. Du kan lave katten så stor eller lille som du har lyst. Det vigtige er at den lille er lidt mere end halvt så stor som den store. 
Jeg har lavet den store 20 masker og den lille 13. 
Bare strik ret hele vejen, så bliver den sødest. 

Så syer du de fire siden sammen som vist på billedet (indersiden skal være udad). 


Tre af de fire åbninger syes sammen, så vender du vrangen udad og fylder den lille kattekrop med uld (eller hvad du nu har). Derpå syes den sidste åbning. 
Du har nu en krop. 


Hovedet syer du også sammen på midten og derpå syes de to andre sider op (næsten ligesom på kroppen). 
Så syer du åbningerne sammen to og to, så de bliver til ører. Sy først den ene, fyld uld i og sy den anden. 
Så har du et hoved. 


Hovedet syes på kroppen. 
Garn snoes til en hale, så tyk og lang som du synes. Bind knude for enden og sæt fast. 
Jeg har sat en sikkerhedsnål fast knuden og derved ført den gennem en af maskerne (på kattens numse). Nålen har jeg ført ud igen og fjernet og så har jeg syet halen fast med alm. tynd tråd.

Og så sættes der ansigt på. 


Her er det færdige resultat sammen med en storebror lavet på samme måde. 
Hovedet kan også syes sammen som en rund kule og så kan man hækle øre på bagefter. Det giver et lidt andet look og det faktisk sådan 1. klasse på min mors skole laver den og slet ikke som jeg har vist.

Håber det hele giver mening. 
Ellers så spørg! 



5 kommentarer:

  1. Hvor er det en fin DIY - måske et projekt for datteren min, som starter i 1. klasse til august :o)
    Gode billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja så må din datter næsten prøve, hvis de da ikke også laver den i hendes 1. klasse : )

      Slet
  2. Ej, hvor er de fine - så ond ser den da heller ikke ud :-) Prøv evt. med filt øjne - det er nemt at lave "udtryk" ved at klippe store eller mindre øjne - jeg limer dem fast med smykkelim fra panduro hobby (på mine monstre :-)

    God weekend!

    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg tænker bare at min søn spiser øjnene hvis det er filt... måske kan det fungere hvis jeg syer dem fast i stedet for at lime : )

      Slet
    2. Nå, ja - har helt glemt hvordan det er at have små børn, der putter ALT i munden :-)

      Slet