torsdag den 19. april 2012

Vege...hvafornoget?

Kun 1 procent af den danske befolkning er vegetarer. Herhjemme finder du tre stk.
Det betyder ikke at vi ikke gider være venner med folk der spiser kød og det betyder heller ikke at vi føler os bedre end andre. Det betyder blot at vi har taget nogle andre valg.
Men det er klart at vi godt kan synes det er lidt ulækkert, for hvor andre tænker kød = mad, tænker vi kød = dødt dyr.

Jeg er ikke ude på at "omvende" nogen og jeg vil ikke her komme med en masse statistikker om det ene og det andet. Det er let at google sig frem til hvis man er interesseret. Hvis man er i tvivl om hvordan vegetarer får nok protein, b12 osv, kan man læse meget mere blandt andet på dansk vegetarforening.

Og der er klart at spiser man økologisk, er det et STORT skridt i den rigtige retning, da det er meget sundere for både kroppen, for naturen og rigtig vigtigt for dyrevelfærden.

Jeg mener ikke at alle nødvendigvis bør tage det samme valg som vi har gjort, men jeg synes at det er vigtigt at man tager et oplyst valg og ikke bare gør som man gør fordi sådan har man altid gjort.
Der er nemlig rigtig mange dyr der lider uden nogen god grund (andet end at blive til spegepølsemadder, pelse og læderjakker).

Bare lige lidt tanker herfra.


4 kommentarer:

  1. I think if you say that there is 1% of vegetarians in DK you should cite your source :)

    SvarSlet
    Svar
    1. You have to show me how to do it then, so I don't have to put the whole adress there...

      Slet
  2. Hej Anna,

    Tak for et rigtig godt indlæg om at være vegetar!

    Min mand og jeg traf vores valg sidste år i januar og har siden levet som vegetarer og mange har spurgt om det ikke er svært - og jeg ville ønske at det var ligeså nemt at droppe sukkeret som at blive vegetar :-)

    For det var faktisk meget let (spiste alligevel ikke meget kød i forvejen), selvom jeg er vokset op med kød i massevis.

    Jeg begyndte at tænke meget anderledes omkring det jeg spiste dengang - at jeg bare proppede i munden uden at tænke, vel at mærke :-) Tror at kølevaredisken havde gjort det for fjernt for mig at det faktisk var dyr, jeg spiste - af bare vanens og smagens magt....

    Den eneste udfordring vi har i dagligdagen er, at vores to børn ikke er vegetarer: de er 5 og 7 og elsker deres kød - og i bagspejlet havde det været så meget lettere at få det ind under deres hud, hvis de havde været på din lille-mands alder :-) Så de træffer deres eget valg, når de vil... og ellers bliver det bare flere forskellige retter til jul, påske og pinse :-)

    Glæder mig til at følge din blog :-)

    Havde egentlig ikke tænkt at min egen blog skulle handle om mad, men efter at have læst på din, tænker jeg, at jeg vil lave en vega-opskrift-menu-punkt - da det jo er så dejligt at få inspiration til lækre vegetar-retter :-)

    Glade hilsner

    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din skønne kommentar Karina! Den gjorde mig glad : )

      Det er så dejligt at "finde" andre vegetarer og du har ret; det er ikke spor svært at blive vegetar og det er bare så meget værd!
      Med ungerne er du klart en helt anden situation end jeg, for de er for gamle til at man bare bestemmer det for dem og for unge til at lære om dyrevelfærd. Men jeg er sikker på at jeres gode eksempel vil gøre en stor forskel på længere sigt.

      Jeg synes det er en super ide med vegetar opskrifter! Jeg vil i hvert fald følge med : )

      Slet