søndag den 29. april 2012

Lidt mere sushi snak


Ordet sushi betyder "konserveret fisk" og var originalt en måde at konservere fisk i ris for at få det til at holde sig. Først senere hen er man begyndt også at spise risene. 
Heldigvis for vores lille familie, kan man også nu få lækker vegetar sushi, som så måske i virkeligheden slet ikke er sushi... ? 
Jeg er begyndt at læse "Sushi - lidenskab, videnskab og sundhed" af Ole G. Mouritsen. Er ikke kommet så langt endnu, for hvornår har man dog tid til at sidde og læse med en Bjørn løbende rundt! men jeg er i gang og har også snuset lidt rundt i beskrivelser af de forskellige produkter osv. Og det er en super bog! Den er virkelig skrevet med kærlighed og fortæller hele vejen rundt om hvad sushi er, helt fra historie til molekyler og det bliver hverken rodet eller kedeligt. Jeg kan kun anbefale den! 
Det er også bare en fed føleselse at kende reglerne for spisepinde, de forskellige skikke og at vide hvor de stammer fra.

I går satte mor og far Bjørneungen af hos mormor og tog ud og spiste på sticks n sushi. 

Bjørn og far ved busstoppet.

De enkelte gange vi har spist sushi ude før, har det været de lidt billigere steder og ellers har vi købt take away en del gange, men da kan man aldrig rigtig vide hvad man får. 
Men nøj hvor kan det bare godt betale sig at betale lidt mere! Vi bestilte den vegetariske menu, grøn te + en ekstra række futomaki (tykke ruller). 
Først of fremmest var det bare stillet smukt op - lige som sushi skal være. Mine billeder viser desværre ikke helt hvor flot det var. 
Og det smagte fantastisk! Selv teen var skøn. Jeg troede ellers at jeg ikke kunne lide grønt te, men den kande grøn te med poppede ris som vi bestilte, var bare perfekt til sushi. 
Og både manden og jeg gik virkelig derfra med en skøn følelse. 


Her et billede af manden mens vi venter på vores mad og ved siden af, et billede af menukortet, dog ikke vores menu. 





Teen kom i god tid før maden, så vi kunne sidde og nyde den mens vi ventede.



Du må ikke: 
Lade pindene hvile på skåle under måltidet. Pindene lægges samlet på den dertil indrettede pindeholder (hashi-oki) eller på en lille fod, som du selv kan folde af det papirhylster, som pindene kom i.

(regel nr 8 om spisepinde. Fra "Sushi - lidenskab, videnskab og sundhed" af Ole G. Mouritsen)

Tjeneren på Sticks n sushi kendte dog ikke denne regel, for så snart jeg sad med pindene i hånden, kom hun hen og snuppede min lille papir hashi-oki.



Det første billede viser de ekstra futomaki vi bestilte. 



Her de smukke maki ruller fra menuen. Det er syltet rødløg der pynter ovenpå avokadoen. 



Wakame tangsalat og kimchee


Og det hedder jo ikke sticks n sushi uden sticks : ) 


I mellemtiden hos mormor : 





Nå ja, så længe han synes det er sjovt : ) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar